본문 바로가기

English

[영어문법] 영어 어법 시제- 과거완료, 현재완료, 미래완료

1. 현재 완료 Have/has p.p

(1) 완료 : 지금 막 ~했다. + just(지금 막), already(이미, 벌써), yet (아직도)

I have just finished the work. / He has already gone. / I have not passed my test yet.

 

(2) 경험 : ~한 적이 있다. + ever, never, once, twice, three times, often, before, sometimes…

I have been to Hong Kong. 홍콩 가본적 있다. / I have never met her. 나는 그녀를 만난 적 없다.

Have you ever been to Hong Kong? 홍콩 가본적이 있나요?

** have been to (가본적이 있다.) / have been in ~(~에서 지냈던 적이 있다.) / have gone to (가버렸다)

 

(3) 계속 : 지금까지 쭉 ~해오고 있다.  + for(동안), since(이래로)

I have known him for 10 years. / I have lived here since I was born. (last year).

 

(4) 결과 : 과거에 일어난 일이 아직까지 영향을 미칠 때

I have lost my key, so I don’t have any key. 나는 키를 잃어버렸다, 그래서 키가 없다.

I lost my key, but I found it. 나는 키를 잃어버렸다, 그러나 키를 찾았다. 

I’ve done my homework. 숙제 했어요. (지금 숙제를 다 해 놓은 상태이다.)

 

 

2. 과거 완료 had p.p.

(1) 완료 : 과거 시점에서 이미 완료된 것을 이야기할 때

When he came, I had finished my breakfast. 그가 집에 왔을 때, 나는 아침을 다 먹었다.

When I returned home, my mom had just finished cooking dinner. 내가 집에 돌아왔을 때, 엄마는 저녁요리를 막 끝냈다.

 

(2) 경험 : 과거 경험보다 더 전에 한 경험

I recognized him well because I had often seen him before. 나는 전에 종종 그를 봤기 때문에 그를 잘 알아보았다.

 

(3) 결과 : 대과거에 한 행동이 과거시점에 영향을 미칠 때

I had lost my key, so I had to borrow the key from my dad.

 

(4) 계속 : 과거를 이야기할 때 더 과거부터 계속된 행동

I had lived there for ten years when the war broke out. 그 전쟁이 발발했을 때 거기서 10년동안 살고 있었다.

 

3. 미래완료 will have p.p

+ by the time S + V(현재),  by next month,  by next year

(1) 완료 : 미래 시점에 다 끝내 놓겠다.

By the time you come back, I will have finished the work. 네가 돌아올 때까지 나는 그 일을 다 끝내 놓겠다.

 

(2) 경험 : ~하면 미래에 어떤 일을 몇 번 하게 되는 것이다.

I will have read this book three times if I read it again. 내가 이 책을 한 번 더 읽으면 세 번 읽게 되는 것이다.

If I visit Singapore again, I will have been there three times. 내가 싱가포르에 다시 방문한다면, 그 곳에 3번 가게 되는 것이다.

 

(3) 결과 : 미래에 ~가 되었을 것이다.

He will have been a lawyer by the time you get back to Korea. 네가 한국으로 돌아올 때에는 그는 변호사가 되어 있을 것이다.

 

(4) 계속 : ~까지면 계속 ~하는 셈일 것이다.

I will have been ill for two weeks by tomorrow. 내일까지라면 2주 동안 아픈 셈이다.